Jag vill vara Silvia

Ja, jag vill vara Silvia eller åtminstone ha det som Silvia när jag ska gå och handla. Jag vill att våra gallerior utryms och stängs för alla andra än mig när jag vill göra mina inköp.

Ett mer folkligt förhållningssätt är att låta galleriorna var öppna för alla och låta mig få Silvias livvakter med mig på shoppingturen.

Det bästa alternativet är förstås att kasta ut alla ambulerande försäljare med deras telefonabonnemangserbjudanden, deras skönhetsmedel, deras omega3-erbjudanden... och deras påträngande otrevliga säljstil.

För det är dessa personer som frambringat detta begär efter att vara Silvia eller åtminstone få shoppa under samma villkor som drottningen, i frid och ro.

Picture this som den gamla damen säger i tvserien Pantertanter:

Idag kl 17.45 går jag med snabba steg genom en av våra Gallerior, på väg till bussen efter att ha handlat på Konsum. Jag bär två matkassar.

Tre yngre män, försäljare står vid en tillfällig monter i mitten av Gallerian. En av dem siktar in sig på mig, viker ut från montern och ställer sig i min väg, ler och säger HEJ.
Jag tar ett steg åt sidan för att komma förbi och säger Nej tack.

När jag passerat honom hör jag honom säga högt, mycket högt:
- Inte ens ett hej. Det var trevligt.
Jag blir urarg och vänder tillbaka och säger ifrån om att jag inte ville ha några spydiga kommentarer efter mig.
 
Då börjar han flinande argumentera;
-Jag sa bara Hej och du svarade inte.
Jag svarar att jag sa Nej tack, och finner mig så indragen i ett argumenterande med alla tre försäljarna.

"Han säger hej till alla Å du sa inte ens hej"
 " Jag sa nej tack och jag vill inte höra spydiga kommentarer...
"Men han säger hej till alla å du sa inte hej"
osv

Tre stycken försäljare står alltså och driver med den irriterade kunden, flinar och slår ut med armarna.
Då insåg jag att jag befann mig i en ohållbar situation och höll dessutom på att missa bussen. Så jag gick. Men jag är fortfarande arg.

Jag är arg dels för min egen skull. Jag hävdar bestämt min rätt att gå oantastad på gator, torg, i gallerior, på centralstationer etc. Oantastad av alla oönskade kontakter med exempelvis fyllon, religiösa grupper och försäljare vill jag röra mig fritt i tillvaron.

Jag är också arg för dessa grundlurade ungdomars skull. Vem f-n är det som lär dem att försäljning ska gå till på detta alltmer aggressiva sätt som man träffar på överallt nu?
1 a:

skriven

Kan inte säga mer än att det är så jävla typiskt, endel jävla skit högar som står och säljer något har fan inget vett i skallen för fem öre. Kanske förklarar varför det står där för det första..

2 Thomas O.:

skriven

Du har helt rätt. Man måste kunna röra sig ute bland folk, i gallerior och på andra ställen, utan att behöva bli hindrad på det sätt som du blev. Och den där försäljaren må säga "Hej!" tusen gånger om. Du är ändå inte skyldig honom det minsta lilla leende.

3 P-O Svensson:

skriven

De spelar på ens goda uppfostran, helt enkelt. Det är inte så lätt för alla att bara gå förbi någon som säger "hej". Du är stark. Fortsätt med det. Du inspirerar mig.

4 Bloggblad:

skriven

Det är en otrolig skillnad, dessutom, på ett 'hej' från en inriktad, enkelriktad försäljare, mot ett 'hej' från någon som bara tycker att du ser trevlig ut.

Jag förstår din ilska. Jag försöker alltid att få ett slags introvert fjärrseende så att de inte ska kunna möta min blick. Brukar lyckas.

5 Marie:

skriven

Jag håller funnkomligt med dig! Det värsta jag har varit med om när det gäller aggresiv försäljning var när jag intet ont anande gick i vårt lilla inomhuscentrum. Helt plötsligt kommer det fram en ung man till mig och fullkomligen trycker ett papper i handen på mig samtidigt som han frågar om jag vill ha gratis el i en månad. Innan jag hinner reagera kommer nästa fråga och den är om jag bor i villa. Jag som fortfarande inte riktigt har förstått vad det är frågan om svarar lite frågande jaa...och då sliter samma människa lappen ur handen på mig och säger att då gäller erbjudandet inte mig!
Sedan springer han vidare till nästa. Så här i efterhand är jag irriterad över att jag inte gjorde ngt åt hans metoder, alternativt tog kontakt med företaget han arbetade för, men jag var som sagt så överrumplad så jag gjorde ingenting. Däremot blir jag fortfarande arg när jag tänker på det!

6 Nicoline på Fädernegården:

skriven

Jag gick också på samma grej och blev nästan påtvingad ett betalkort. För artighets- och husfridens skull tog jag emot det eftersom jag inte tänkte använda det. Ett år efter fick jag en faktura på femhundra kronor som det skulle kosta att ha kortet kvar. Men då blev det slut med artigheten från min sida. För då attans ringde jag dem och läste lusen av dem för deras försäljningsmetoder. Min gammaldags uppfostran gör att jag inte svär men jag har god lust att göra det över såna fasoner. För övrigt så behöver man inte hälsa på främmande män.

7 Excessa:

skriven

Ädrans nötter det finns.
Jag tycker du ska meddela oss andra tanter vilket företag det var så när vi råkar ut för ett Hej! o säger Nej tack o får spydiga kommentarer så kan vi säga dem att de har betalt för o säga Hej men det har inte vi.

8 P-O Svensson:

skriven

"betalt för att säga Hej men det har inte vi..." Mycket bra. Den ska jag använda om jag får tilfälle!

9 Vigg:

skriven

hej! ;)

10 Inga M:

skriven

Den var väldigt bra: Du har betalt för att säga hej, det har inte jag. Vi kanske börjar bli allt bättre på att värja oss mot tillfälliga försäljare av den här typen och då använder de allt mer påträngande metoder för att få uppmärksamhet. Han hej är ju ett inledande av en försäljningsprocess och inte en artighet, alltså är man inte skyldig honom någonting, inte ens ett hej, speciellt inte som han ställer sig i vägen och hindrar.

11 Anita:

skriven

Jag blir oxå galen på alla försäljare och deras terror metoder både på telefonen och ute när man skall handla. Du gjorde helt rätt - är inte skyldig honom ett H engång.

12 Gubben:

skriven

Jag far också i taket när jag blir uppvaktad på det här sättet.
Funderar på att be dem om visitkort och leg nästa gång jag antastas. Antingen får jag det och vet var jag klaga och föra ett jäkla liv, eller så får jag det inte, och då kan be dom dra av den anledningen!

13 Malou:

skriven

I vår illa stad (med två köpcenter och en storgata) är vi ännu så länge ganska förskonade från dethär - men inte riktigt. Och jag behöver inte åka långt! "Betalt för att säga hej..." skall jag lägga på minnet. Hittills har mitt standardsvar varit "onej, jag kan inte ta några beslut utan min man..." Då blir dom helt stumma!

14 Dana:

skriven

Jag har varit med om nästan samma sak. Då frågade de vilket telefonbolag jag har. Jag sa att det har du inte med att göra och så var grälet igång. Jag gick också tillbaka för att gräla klart. Men blir man någonsin färdig? Det kommer ständigt nya tilltal. Jag vill ju bara gå och få vara lämnad ifred från försäljare, inte bli antastad med privata frågor.

15 SolSkuggan:

skriven

Det var det fräckaste jag hört.. Ska såna där vara säljare, inte klokt alltså, jag ryser ändå in i argmärgen! Jag hade nog lappat till honom lindrigt sagt. Och vad har vi för anledning att säga hej till främmande män.. Toodelooo:)

16 mAria:

skriven

Orka inte argumentera med försäljare! Det är väl som med Jehovas - man måste vara kort och hård annars fastnar man.

17 En liten tant svarar alla:

skriven

Ja här står vi minsann enade!
Kanske vi borde starta en folkrörelse. Era olika förslag om hur man kan näpsa den påträngande försäljaren borde tryckas upp och spridas till folket.
du har betalt för att säga Hej...
jag kan inte fatta beslut utan min man...
be om visitkort...
man behöver inte hälsa på främmande män...
Lysande!

a:
Och mitt i ilskan tycker jag lite synd om dem också. De är unga och missledda av sin arbetsgivare.

Thomas O:
Nä,du har alldeles rätt, inte ens ett leende. Ändå försökte jag avspisa honom med ett artigt Nej tack.

P-O Svensson: Tack. Jo jag är en stark sort men det tog på krafterna så jag förstår att de kan nöta ner ängsligare / mer konflikträdda personer än jag. Äcklig säljmetod byggd på psykologi.

Bloggblad: Jo introvert fjärrseende och raska steg brukar funka. Men den här killen ställde sig mitt i vägen. Och det är ju egentligen för jäkligt att man ska behöva utveckla strategier för att gå ifred på stan.

Marie: Vilken hysterisk historia! Det var ju så galet att jag blev tvungen att skratta. Antagligen hade jag dött av ilska om jag hade råkat ut för det själv.

Nicoline: Ja, där ser man vad ens goda uppfostran kan kosta en. Så himla obehagligt!

Excessa: Första pris till dig för denna enastående avspisningsreplik. Jag tränar på den så den ska komma naturligt när jag behöver den.

Vigg: Hej! :-)Jag tror inte du har betalt för att blogga så dig hejar jag på.

Inga: Javisst är det första steget i säljprocessen och jag tror som du att vi blivit bättre på att värja oss och de unga försäljarna jobbar antagligen på provision och blir därmed mer påstridiga.

Anita: Mot telefonförsäljare rekommenderar jag starkt att man går med i NIX-registret. Friden lägrar sig över hemmet när man gjort det. Man slipper merparten av telefonförsäljarna då.

Gubben: Absolut en idé att pröva, visitkortsförfrågan. Ta gärna kort på hur de ser ut i ansiktet när du frågat. Kan bli minnesvärda blogginlägg.

Malou: Underbart. Skrattar fortfarande. "inte utan min man..."

Dana: JA, det har ju du alldeels rätt i. Att de frågar saker de inte har med att göra. Bara det kan göra en rasande.

Solskuggan: ett hjärtligt Toodeloo tillbaka!

mAria: Helt rätt, kort och hård. Den här gången gick jag tillbaka för att jag fick en spydig kommentar så "grälet" drog jag s.a.s. igång själv.

Idag har jag skrivit om vad som hände sedan.

18 turmalin:

skriven

Har varit med om liknande knäppskallar. Enda trösten är att dessa otrevliga människor inte kommer att överleva som försäljare någon längre tid - och knappast som något annat heller..

19 En liten tant:

skriven

turmalin: Men det känns som om de är släkt med Egyptens gräshoppor!

20 Annela:

skriven

Åh, vad trött man blir på alla som ska sälja, samla in pengar och kommer med sitt: Hej, har du tid en minut? Jag ignorerar alla och säger någon "Hej" säger jag "Hej då". Jag är i den åldern, har det utseendet, m.m. som alla tycker att det är fritt fram att tigga pangar av, sälja saker till. MEN JAG VILL INTE!!

21 FruDecibel:

skriven

Jag har också trängtat efter att vara Silvia många gånger. På Lousiana, i Eiffeltornet, Carl Larssongården eller i Ullared. (Kan någon tänka sig Silvia i Ullared förresten?)Eler om man behöver sjukhusvård. Inte blir väl Silvias operationer uppskjutna på grund av platsbrist?
F. ö. råkad jag läsa om Coelho. Jag håller med dig. Trodde bara det var jag som inte tyckte....

22 Harald:

skriven

Jag måste allt försvara försäljare något, inte spydiga kommentarer, det var inte det smartaste människan gjort. Men många av dessa event/action säljare är faktiskt ganska trevliga, finns dem som bara vill sälja och glömmer ditt namn redan en sekund efter att du sagt det. Men i många fall så har denna sortens försäljning(syftar på mobilförsäljning)fördelar, massor människor hjälps att sänka sina mobilkostnader med 100kr och uppåt/månad samt att de följer upp sina kunder, ringer alla avtal de ringt och frågat hur fakturorna börjat se ut och om de är nöjda. Då gnäller ingen när man får ner årskostnaden med minst 1000 kr.Är ni nöjda med er räkning, har ni nyss täcknat ett nytt abbonemang eller har bråttom, säg det för guds skull, och börja gärna frasen med ett hej, de ger oftast upp då(icke personen i din galleria dock). Jag är uppfostrad med att hälsa på människor som hälsar på mig, jag säger snabbt hej sen inget mer, ingen skada skedd, men hans agerande berodde säkert på fördomen att äldre människor oftast svarar som du gjorde och det retar dem ännu mera. Ge dem ett hej nästa gång och gå vidare!kul blogg du har dock!

Kommentera här: