Ge hit Swarovski-kristallerna!
Sveriges Television har kört en kampanj för begreppet Fri television, det vill säga det som Public Service ska vara - fri från politiska och kommersiella intressens inflytande över programutbud. En statlig utredning om public service i framtiden kommer att lägga fram sina förslag 30/6. I utredningsdirektiven står bl.a. "Uppdraget till radio och TV i allmänhetens tjänst skall präglas av långsiktighet, kontinuitet, stabilitet och tydlighet....En förutsättning ... är en decentraliserad organisation och en programproduktion som möjliggör närvaro i hela samhället."
Samtidigt som utredningen pågår fattar SVT:s ledning beslut om ordentliga nedskärningar och centralisering av programverksamheten. Orsakerna är dels utökad satsning på lokalnyheter och dels för lite pengar. Den utökade satsningen är inte så storstilad som det kan tyckas. Å ena sidan ökar man lokalnyhetssändningarna men å andra sidan skär man ner på antalet fotografer och vill att lokalreportrarna ska fungera som VJ dvs videoreporter, en allt- i- ett-funktion. Färre ska uppenbarligen göra mer.
SVT och SR ska självständigt och oberoende av utomstående ekonomiska, politiska och andra intressen erbjuda program. Samtidigt syltar man in sig mer och mer med de vrålkommersiella skivbolagen. SR:s intensiva pluggning av de stora bolagens nya skivor är ett förskräckande exempel. 10 -12 veckor innan skivorna släpps i handeln spelas utvald låt intensivt i P4. De ligger under dessa 10-12 veckor bland de 10 mest spelade i P4.Vad händer när skivan släpps? Jo, den går rätt upp i toppen på försäljningslistorna. Och väljs sedan ut till att utmana på Svensktoppen eftersom det bygger på att man hör till de tidigare mest spelade...Det här går lätt att följa via SR:s egna listor.
Nu rapporterar Aftonbladet att den skandalöst dyra promotionturnén som Perrelli var ute på inför Eurovision har bekostats av SVT:s nystartade och hemliga (?!) bolag Sound of Sweden. Läs hela listan över kostnader här:
Så här ska SVT hjälpa Melodifestivalvinnaren:
Sound of Sweden är ett nytt koncept och varumärke som SVT har startat för att satsa mer på steget mellan Melodifestivalen och Eurovision.
I år smygtestade de konceptet, vilket har gjort det möjligt för Charlotte Perrelli att åka runt på en omfattande pr-turné i Europa. Hur mycket pengar SVT ska skjuta till åt vinnaren vill kanalen inte avslöja.
I följet runt Perrelli fanns bl.a. makthavare på Universal, Perrellis skivbolag - betalades även deras resor och hotell av SVT? Ge hit Swarovski-kristallerna från klänningarna - det är jag som har betalt dem!
skriven
Säg EN bra anledning till att betala tv-licens när pengarna går åt till att betala perrellis promotion. Skippa public service och låt mig för välja vad jag vill betala för!