Svar till Anna (Rosetta Sten)
Kära Anna, RosettaSten!
Jag tackar för det långa och entusiastiska brev du skrivit till mig i din blogg. Det är intressant att vi båda haft samma tillvägagångssätt för att sätta oss in i frågorna (bortsett från att jag inte tagit ledigt från jobbet utan forskat i ämnet på fritiden). Jag har skaffat mig mycket kunskap från väldigt många källor såväl via nätet som i fysiska möten med både pirater och antipirater, professionella inom teknik-, musik-, förlagsbranscherna och kulturarbetare.
I ditt kunskapssökande ställde du dig samma frågor som jag har gjort:
1. Hur ska kreatörer få betalt?
2. Vad händer om mitt arbete utnyttjas för ändamål som jag inte stödjer?
3. Finns det inte risk för kulturell utarmning?
4. Är inte upphovsrätt och fildelning två olika frågor?
Dock har jag ställt mig dem i en annan ordning nämligen:
1. Är inte upphovsrätt och fildelning två olika frågor?
2. Vad händer om mitt arbete utnyttjas för ändamål som jag inte stödjer?
3. Finns det inte risk för kulturell utarmning?
4. Hur ska kreatörer få betalt?
Mina slutsatser är:
1. Upphovsmannens upphovsrätt är en annan fråga än fildelningsfrågan.
2. Utan att ha upphovsrätten till verket har jag inte några lagliga möjligheter att förhindra att mitt verk används för ändamål jag inte stödjer.
3. Fildelning i sig ökar inte risken för kulturell utarmning.
4. Den knepigaste frågan är ersättning till upphovsmännen. Allmänna avgifter på datorer eller uppkopplingar känns som en svår väg. Den som inte vill ladda ner saker har säkert synpunkter på det precis som folk som bara tittar på reklamfinansierad tv har synpunkter på tv-licensen.
Att upphovsmannen har upphovsrätten till sina verk är en självklarhet för mig.
Upphovsrätten innebär i korthet att den som har skapat ett verk av en viss verkshöjd har ensamrätt att bestämma hur detta verk används. Ensamrätten innebär att upphovsmannen äger både ideell och ekonomisk rätt. Den ekonomiska rätten innebär rätt att trycka eller framföra verket för allmänheten och att åtnjuta ekonomisk ersättning därav. Den ideella rätten innebär att den som skapat ett verk har rätt att bli omnämnd som upphovsman och ett skydd att inte verket används på ett sätt som kränker upphovsmannens goda namn.
Upphovsrätten förbjuder inte någon upphovsman att ställa sina verk till allmänt förfogande via fildelning. Upphovsmannen kan välja vad han/hon vill göra med sitt verk. Precis som du gjort med din roman. Om man däremot skrivit över alla rättigheter till ett bolag har man dels varit en dålig förhandlare och dels målat in sig i ett hörn. Men man har åtminstone gjort det själv.
Jag delar helt din uppfattning om de stora bolagen.
När det gäller framtiden (En ny tid hade just börjat , ty det gör det i varje ögonblick skriver Robert Musil i Mannen utan egenskaper) så är jag övertygad om att vi kommer att få se alla möjliga nya sätt att distribuera text, ton och bild. Fildelning handlar ju ytterst om distribution.
Den utvecklingen har jag ingenting emot.
Jag har ingenting emot att författare, bildkonstnärer, tonsättare ställer sina verk till fritt förfogande.
Så länge som de valt själva att göra det.
Det jag har något emot, alldeles förfärligt mycket emot och som jag inte kommer att vika mig en tum på (kom nu ihåg att jag satt mig in i frågan på alla ledder) är att bli berövad upphovsrätten vare sig den ideella eller den ekonomiska, till mina verk.
Att det utvecklas nya plattformar för nya sätt att distribuera verken är självklart intressant. Att upphovsrätten tas bort eller begränsas för den enskilde upphovsmannen, kan dock omöjligt behöva vara en grundförutsättning för de entreprenörer som vill ägna sig åt sådant nyskapande arbete. Myspace kom ju till utan att upphovsmännen berövades sin upphovsrätt.
Om upphovsmannen enbart ska få behålla den ideella upphovsrätten och ge upp den ekonomiska rätten står det var och en annan fritt att skapa nedladdningsportaler där verk kan laddas ner gratis. Ägaren till portalen har också rätt att finansiera sin verksamhet t.ex. via reklamintäkter på sajten. Portalägaren tar ju inte betalt för de enskilda verken och uppfyller därmed piraternas kriterium om att inte tjäna pengar på de enskilda verken. Däremot kan han/hon lugnt tjäna pengar på reklamen som läggs på sidan.
Om upphovsmannen har den ekonomiska upphovsrätten måste portalägaren ingå avtal om att t.ex. dela med sig av reklamintäkterna förslagsvis i relation till antal nedladdningar.
Den som redan idag med bibehållen upphovsrätt vill gynna den fiktive portalägaren genom att ställa sina verk till förfogande kan göra det. Det står den enskilde upphovsmannen fritt.
Utan att ha den ekonomiska upphovsrätten lär det ju bli svårt att få ut pengar för verken annat än via frivilliga donationer och den finansieringsformen ställer jag mig tveksam till.
Problemet med den allmänna diskussionen är att fildelningsförespråkare blandar ihop de avtal som upphovsmän skriver med bolag för att bli utgiven, med den enskilde upphovsmannens upphovsrätt. I avtalen kan upphovsmän välja att skriva över delar av sin upphovsrätt till bolaget och det är det som rör till diskussionen.
Det optimala torde vara att entreprenörer som brinner för fildelning skapar nya arenor som attraherar upphovsmän och skriver avtal direkt med upphovsmännen utan de mellanhänder som skivbolag och förlag utgör.
När upphovsmän har andra vägar att gå för att nå ut, andra parter att skriva avtal med ska det bli intressant att se hur stor makt de nuvarande stora bolagen har.
Mina allra bästa hälsningar
En Liten Tant
skriven
Sorry för fetstilen, den tolkade visst asterisk i början av rad som fetstil.